پیجر چیست و چه کاربردی دارد؟

پیجر چیست ؟ سیستم پیجر (PAGER) که در فرهنگستان ادب فارسی ایران به پیجو معادل سازی شده ، سرویس بی سیم قابل حملی است که از طریق آن به کمک امواج رادیویی می توان پیام های متنی ، صوتی و حروف را منتقل کرد.

تاریخچه پیجر چیست ؟

پیجر اولین بار در سال 1921 توسط پلیس شهر دیترویت ( آمریكا ) مورد استفاده قرار گرفت. اصطلاح آن اولین بار در سال 1959 در اشاره به یك وسیله ارتباط رادیویی ساخت شركت موتورولا (Motorola)  استفاده شد، در واقع این دستگاه گیرنده كوچكی برای رساندن پیام های رادیویی به طور انفرادی به كسانی كه آن را حمل می كردند ، به شمار می رفت.

در اوایل دهه 1990 پیجرهایی با پوشش آنتن دهی وسیع به بازار آمدند که تعداد استفاده كنندگان آن به 22 میلیون نفر رسید. در سال 1994 بیش از 61 میلیون نفر در جهان از آن استفاده می كردند. همچنین در كشورهای پیشرفته پس از یك دوره ركود كوتاه مدت، پیجر به عنوان یك وسیله ارتباطی كارآمد، بی خطر و ارزان مورد توجه قرار گرفت و استفاده از آن در کنار دیگر وسایل ارتباطی رواج یافت به طوریكه در سال 2003 تعداد استفاده کنندگان از این دستگاه بی سیم به بیش از 250 میلیون نفر رسید.


انواع پیجر چیست ؟

پیجرها به واسطه کاربردهای مختلفی که دارند به سه دسته ی اصلی تقسیم می شوند :

پیجر لرزشی:

پیجر لرزشی ابتدایی ترین نوع این سیستم بوده كه با دریافت سیگنال از مراكز پیام با استفاده از هشدارهای صوتی ، نوری و لرزشی صاحب خود را از وجود پیام در مركز آگاه می كند. این نوع پیجر فاقد صفحه نمایشگر بوده و از آن به عنوان نسل اول سیستم پیجینگ نام برده می شود. به طور کلی پیجر لرزشی برای استفاده در فست فود ها و فودکورت ها به عنوان پیجر مشتری از محبوبیت خاصی برخوردار است ، از جمله دیگر کاربردهای آن باید به استفاده در بیمارستان ها ، درمانگاه ها ، مطب ها ، کلینیک ها ، ادارات ، کارخانجات ، هتل ها ، کارواش ها و هر مکانی که نیاز به سیستم نوبت دهی داشته باشد اشاره نمود.

پیجر لرزشی در AHK پیجر

سیستم درخواست سرویس :

سیستم درخواست سرویس از مدرن ترین راه های مطلع ساختن افراد از نیازهای یکدیگر در زمان لازم به شمار می رود . پیجر رومیزی (شاسی رومیزی) و پیجر ساعتی (پیجر مچی) از مدل های این سیستم به حساب می آیند. همانطور که از اسم پیجر رومیزی پیداست این مدل قابلیت نصب بر روی میز ، تخت بیمار ، ویلچر سالمندان را دارد به طوریکه فرد در صورت نیاز می تواند با فشردن شاسی های  آن درخواست و همچنین نوع درخواست خود را به پیجر ساعتی در دستان گارسون ، پرستار ، پزشک ، کارمندان و… برساند.

از مزایای این روش باید به بهبود وضعیت نظم و سرعت در انجام امور اشاره کرد. یکی دیگر از مدل های این سیستم پیجر گارسون (فراخوان گارسون) برای رستوران ها و کافه ها نام دارد که با استفاده از آن می توان درخواست های افراد را نظارت و مدیریت نمود. به طور کلی از سیستم درخواست سرویس در بیمارستان ها ، درمانگاه ها ، خانه های سالمندان ، کلینیک ها ، فیزیوتراپی ها ، سالن زیبایی ، ادارات ، کارخانجات و هتل ها استفاده نمود و باید توجه داشت که پرکاربردترین محیط برای این نوع سیستم رستوران ها ، کافه ها ، باغچه ها و سفره خانه ها می باشند.

پیجر رومیزی و پیجر ساعتی در AHK پیجر

فراخوان صوتی :

این مدل سیستم با داشتن یك صفحه نمایشگر، اعداد ارسال شده توسط مركز پیام (Paging Terminal) را هم برروی صفحه نمایش نشان داده هم از طریق هاب صوتی شماره ی مورد نظر را اعلام می کند. در واقع این سیستم یکی از قدیمی ترین روش های نوبت دهی در مراکز مختلف به شمار می رود . به طور کلی از سیستم فراخوان صوتی در رستوران ها ، فودکورت ها ، بیمارستان ها ، درمانگاه ها ، مطب ها ، آبمیوه بستنی فروشی ها ، ادارات ، بانک ها ، مراکز پلیس +10 ، مراکز ثبت احوال ، مخابرات و… تمام اماکنی که نیاز به سیستم نوبت دهی دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

پیجر نمایشگر در AHK پیجر

 


مکانیزم پیجر چیست ؟

از آنجایی که پیجرها به دلیل بیسیم بودن از انواع شبکه های رادیویی به حساب می آیند ، طراحی آن ها به عوامل زیادی بستگی دارد که نقش تعیین کننده ای در طراحی اصولی شبکه دارند. مانند:

  1. پیش بینی میزان ترافیک خطوط ارتباطی
  2. میزان سرویس دهی
  3. تعداد مدارات ارتباطی متصل به شبکه
  4. فرهنگ مکالمه تلفنی مشترکین
  5. تراکم جمعیتی منطقه
  6. وسعت و ساختار جغرافیای منطقه تحت پوشش
  7. میزان مکالمات در ساعات پر ترافیک
  8. آرایش ایستگاه ها از نظر موقعیت مکانی
  9. توان انتشار امواج
  10. نبود مشکلات تداخل فرکانسی
  11. تعداد و نوع استفاده از حامل های گوناگون فرکانس
  12. گستره محدوده پوشش رادیویی
  13. میزان مطلوب نسبت SIGNAL به NOISE
  14. ظرفیت اولیه شبکه در مرحله راه اندازی
  15. ‌گسترش ظرفیت سیستم در ارتباط با افزایش تعداد مشترکین شبکه
  16. رشد جمعیت منطقه شهری و روستایی
  17. توزیع تلفن در شبکه تلفن ثابت
  18. میزان تقاضای بخش تجاری،‌ صنعتی، سیاحتی و مسافرتی و غیره…

 

بطور کلی اجزاء ساختاری یک شبکه پیجر یک طرفه بدون در نظر داشتن نوع پروتکل آن و اینکه از نوع برون ایستگاهی OFF Site ( برای استفاده در منطقه وسیع و یا سراسری ) یا از نوع درون ایستگاهی ON Site ( برای استفاده در محوطه های بیمارستانی،‌ کارخانجات و… ) باشد را می توان به شرح ذیل دسته بندی کرد :

ترمینال پیجینگ :

ترمینال پیجینگ درواقع یک یا چند ترمینال رادیویی با واسطه ی ورودی برای دریافت پیام های فراخوانی مشترکین از شبکه های PSTN و PSPDN و اعمال مدیریت لازم بر روی آنها از نظر مشترکین و نهایتا انتقال پیام های اولیه به طبقه بعدی یعنی واحد پردازنده سیستم می باشد.

پردازنده سیستم :

طبقه بعدی که نقش یک سویچ را نیز ایفا می کند پردازنده سیستم نام دارد. یعنی در این مرحله پیام های پیجر اولیه دریافتی از ترمینال رادیویی با اعمال مدیریت لازم روی آنها و بر حسب پروتکل تعریف شده مثلا POCSAG در قالب اطلاعات اصلی و فرعی بصورت یک جا و از طریق بستر انتقال به طبقه بعدی یعنی واحد کنترل کننده منطقه ای ارسال می شود.

کنترل کننده منطقه ای :

این بخش ضمن تقسیم پیام های کد شده ، نقش کنترل فرستنده ها را با مدیریتی از پیش تعریف شده ایفا می کند.
واحدهای کنترل کننده منطقه ای می توانند بصورت یکجا و در کنار واحد پردازنده سیستم، نصب و یا از طریق بستر انتقال مناسب در فاصله دورتری مستقر شوند.

ایستگاه رادیویی :

ایستگاه رادیویی شامل یک یا چند دستگاه فرستنده ثابت یک یا چند کاناله می باشد که در سطح منطقه تعریف شده و تحت پوشش شبکه از طریق آنتن ایستگاه قرار دارد و پیام های دریافتی را روی پیجر مشترک مورد نظر ارسال می کند. معمولا این واحد به یک سیستم گیرنده همزمان کننده نیز تجهیز می شود.

بستر انتقال :

این واحد در بین واحدهای کنترل کننده منطقه ای ، ایستگاه رادیویی ، واحد کنترل کننده منطقه ای و واحد پردازنده سیستم قرار دارد و حامل پیام های پیجر کد شده و تقسیم شده برای مناطق از قبل تعریف شده می باشد.

نحوه به کارگیری فرستنده ها :

به طور کلی در ارسال پیام ها ، فرستنده های یک سیستم پیجر می تواند پیام های ارسالی برای مشترکین را بصورت همزمان و یا به صورت تک تک و غیر همزمان ارسال کند.

 


شبکه پیجر چیست ؟

شبکه های پیجر به دو صورت مورد استفاده قرار می گیرند :

الف – شبکه های عمومی (Public Network)

ب – شبکه های اختصاصی  (Private Network)

 

الف – شبکه های رادیویی پیجر عمومی :

در سیستم های پیجر، ‌شبکه پیجر عمومی به شبکه هایی اطلاق می شود که در یک شهر، برای سرویس دهی به مشترکین عمومی و برای تعداد بیش از هزار نفر راه اندازی شده است.
در این حالت هر شهری به طور مستقل مشترکین خود را سرویس دهی کرده و یا اینکه در حالت های خاص می تواند با بهره گیری از شبکه سراسری پیجر، مشترکین شهرهای دیگر را نیز تحت پوشش قرار دهد. شبکه های رادیویی پیجر عمومی دارای طراحی متناسب با عوارض طبیعی و جغرافیایی شهر مورد نظر می باشند ، به طوری که پوشش امواج رادیویی در حد مطلوب بوده و پیام با بهترین کیفیت دریافت گردد.

ب – شبکه های رادیویی پیجر اختصاصی :

ای حالت با قابلیت شبکه عمومی برای تعداد کاربر کم و مکان محدود طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد. سرویس های شبکه پیجر اصولا با توجه به وضعیت زیر بنایی ارتباطی شبکه های PSTN  ،PSPN  ، PLMN ، ISDN کشور دایر و یا تکمیل و قابل ارائه به مشترکین می گردد.

 


مزایای استفاده از پیجر چیست ؟

  • هنگامی که از پیجر استفاده می کنید می توانید آزادانه به باقی کارهای خود برسید!
    با استفاده از پیجر لرزشی و پیجر نمایشگر به عنوان نوبت می توانید آزادانه در هر کجای مکان مورد نظر مستقر شوید تا به هنگام فرا رسیدن نوبتتان فراخوانی شوید یا حتی با استفاده از شاسی رومیزی می توانید گارسون را از هر کجای رستوران نزد خود فراخوانی کنید.
  • اگر شغل و کار شما اقتضا می کند در جایی ثابت و ساکن نباشید افراد به راحتی می توانند به واسطه ی این سیستم به شما دسترسی داشته باشند.
  • مهم ترین مزیت استفاده از پیجر بالا بردن میزان نظم و سرعت در انجام امور و خدمت رسانی در مراکز مختلف می باشد ، به همین دلیل راندمان بالا رفته و سود مالی را برای مجموعه ی شما در پی دارد.
  • همیشه در دسترس بودن نوعی حرفه ای بودن و داشتن كارایی و قابلیت اطمینان محسوب می شود. پیجر می تواند با در دسترس قرار دادن افراد خاص پیشبرد و انجام امور سرعت و بهبود بخشد.
  • استفاده از پیجر منجربه صرفه جویی در زمان و هزینه نیز می باشد. به طوری که توسط این سیستم استفاده از نیروی انسانی کاهش می یابد.

 

شرکت AHK با بیش از ۱۰ سال سابقه ی درخشان، اولین و بزرگ ترین مرکز تولید پیجر در ایران به همراه گواهی ثبت اختراع سیستم های پیجر و ارتباط بیسیم به عنوان مرجع خرید پیجر در داخل کشور با بیش از ۳۰۰۰ مشتری ادارات، سازمان ها، فست فود، فودکورت، درمانگاه، بیمارستان، کارخانجات، مراکز تعویض پلاک، مخابرات، دفاتر اسناد رسمی، ثبت احوال، پلیس ۱۰+ و…
تمامی محصولات AHK به طور ۱۰۰% تولید داخل بوده به همین جهت تمامی پیجرها دارای ۱۰ سال خدمات پس از فروش و ۱ سال گارانتی تعویض به همراه پشتیبانی در سراسر کشور می‌باشند.

«جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت پیجر ها با AHK در تماس باشید»