آموزش ایجاد امنیت هتل

آموزش ایجاد امنیت هتل

یکی از مواردی که در راه اندازی و تهیه تجهیزات هتل باید به آن توجه ویژه داشته باشیم تامین امنیت هتل (Hotel Security) می باشد. سهل انگاری در فراهم کردن تجهیرات امنیتی مسافران می تواند منجر به آسیب های جدی به مجموعه ی شما گردد.

از آنجایی که هتل ها و اقامتگاه ها نوعی پناهگاه برای مسافران به حساب می آیند پس تامین امنیت و محافظت از جان و مال مسافران از اصلی ترین بخش هایی است که باید در نظر بگیرید.

مبحث تامین امنیت مسافران به چند بخش اصلی تقسیم می شود که در ادامه آن ها را بررسی خواهیم کرد.

انواع تجهیزات امنیتی برای هتل ها

دوربین مدار بسته

همانطور که می دانید امروزه استفاده از دوربین های مدار بسته در اماکن مختلف عمومی و خصوصی رایج شده است. به طور کلی با استفاده از این وسیله می توان تمامی اتفاقاتی که در هتل رخ می دهد را کنترل کرد و در صورت وجود موارد غیرعادی پیگیری نمود. اما باید مراقب باشید که در استفاده از دوربین های مدار بسته زیاده روی نکنید و وارد حریم خصوصی مسافران خود نشوید.

از جمله مکان هایی که در هتل ها نیاز به نصب دوربین مدار بسته دارند باید به لابی هتل، رسپشن هتل، آسانسور، راهروها، آشپزخانه، انبار، روبه روی درب ورودی هتل، اتاق ریاست و بخش های اداری هتل، رستوران هتل، پارکینگ هتل و… اشاره نمود.

با استفاده از دوربین های مدار بسته در بعضی مکان ها نه تنها می توان امنیت آن ها را تامین کرد بلکه با آن ها نمی توان نحوه عملکرد پرسنل را هم ارزیابی نمود مثلا نحوه برخورد و خدمت رسانی به مسافران در بخش رزرواسیون، انجام امور مربوطه در آشپزخانه ها و…

کلیدهای الکترونیکی

استفاده از کلیدهای الکترونیکی در هتل ها هم مانند استفاده از دوربین های مدار بسته رایج شده است. علت جایگیزینی کلیدهای الکترونیکی به جای کلیدهای معمولی نیز مربوط به گسترده نمودن امکانات امنیتی می باشد.

یکی از مشکلاتی که استفاده در کلیدهای معمولی مطرح می باشد بحث آسان بودن در کپی و ساخت این کلیدها در زمان ممکن است به همین جهت این کلیدهای الکترونیکی رمزنگاری شده جایگزین های مناسبی برای آن ها و همچنین حفظ امنیت اتاق مسافران می باشد.

گاو صندوق در اتاق ها

از آنجایی که هتل ها به عنوان پناهگاه هایی برای مسافران به حساب می آیند پس باید امکاناتی وجود داشته باشد تا بتوانند مدارک، اسناد و وسایل با ارزش خود را با خیالی آسوده در اتاق هتل ها بگذارند. به همین منظور وجود گاو صندوق های کوچک که قابلیت رمز گذاری داشته باشند از الزامات محسوب می شود. این گاو صندوق ها باید از دید افراد مخفی بوده و بدنه ی مقاوم در برابر آتش سوزی باشند.

سیستم اطفا حریق

سیستم اطفا حریق یکی دیگر از مواردیست که وجود آن برای حفاظت از مسافرا الزامی است. برخی افراد به اشتباه تصور می کنند که سیستم اطفا حریق مختص استفاده دز آشپزخانه ی هتل هاست اما اینگونه نیست. این سیستم باید در تمامی بخش های هتل از اتاق مسافران گرفته تا لابی هتل تعبیه گردد. چرا که آتش سوزی در هتل ها می تواند عوامل مختلفی داشته باشد مانند روشن کردن سیگار در اتاق ها توسط میهمانان و یا حتی اتصالی در بخش تاسیسات !

نگهبان و حراست

هرگاه کلمه “امنیت” به گوش می رسد، تصویر نگهبانان در ذهن افراد مختلف نقش می بندد. نگهبانان و حراست هتل ها وظیفه سنگینی بر دوش دارند چرا که به صورت مستقیم با وقایع در ارتباط هستند به همین منظور افرادی که برای استخدام در این بخش انتخاب می کنید باید صلاحیت لازمه جهت نگهبانی از جان و مال مسافران را داشته باشند همچنین هوشیاری در میان آن ها حرف اول را می زند!

پس دقت لازمه را برای پیدا کردن افراد مناسب به عمل آورید چرا که انتخاب فرد نامناسب و آموزش ندیده می تواند صدمه ی بزرگی به بخش امنیتی هتل شما وارد کند.

همانطور که در بخش بالا گفته شد “امنیت” یکی از موثرترین گزینه ها برای اقامت افراد در هتل ها می باشد پس برای رضایت بیشتر مسافران از مجموعه ی شما و تبدیل این افراد به مسافران وفادار بهتر است تمامی مواردی که در این مقاله گفته شد را رعایت کنید تا گامی بلند در جهت رسیدن به موفقیت برای مجموعه ی خود برداشته شود.